Περί διαζυγίου

  • Καιέσονταιοιδύοειςσάρκαμίαν. ΟουνοΘεόςσυνέζευξεν, άνθρωποςμηχωριζέτω. [Και είναι πλέον οι 2 (σύζυγοι), ένα σώμα. Αυτό λοιπόν το ανδρόγυνο, το οποίο σε ένα σώμα έχει συνδέσει ο Θεός, ο άνθρωπος ας μην το χωρίζει.] (ΚατάΜάρκον 10,8-9)
  • Οςαναπολύσητηνγυναίκααυτούπαρεκτόςλόγουπορνείας, ποιείαυτήνμοιχάσθαι, καιοςεάναπολελυμένηνγαμήσει, μοιχάται. [Όποιος χωρίσει την γυναίκα του, χωρίς την αιτία της μοιχείας, την σπρώχνει στην μοιχεία (διότι μοιχεία είναι πλέον, εάν αυτή έλθη εις νέον γάμο, εφόσον ζει ο πρώτος της άνδρας). Και εκείνος που θα λάβει ως σύζυγον διεζευγμένη γυναίκα, διαπράττει μοιχεία.] (ΚατάΜατθαίον 5,32)
  • Οςαναπολύσητηνγυναίκααυτούμηεπίπορνείακαιγαμήσηάλλην, μοιχάται·καιοαπολυμένηνγαμήσαςμοιχάται. [Όποιος χωρίσει την γυναίκα του, για οποιονδήποτε άλλη αιτία πλην της πορνείας και νυμφευφθεί άλλη, διαπράττει μοιχείαν· και εκείνος που θα λάβει ως σύζυγο διαζευγμένη γυναίκα, διαπράττει μοιχεία.] (ΚατάΜατθαίον 19,9 και Κατά Μάρκον 10,11-12)
  • Τοιςδεγεγαμηκόσιπαραγγέλλω, ουκεγώ, αλλ' οΚύριος, γυναίκααπόανδρόςμηχωρισθήναι·εάνδεκαιχωρισθή, μενέτωάγαμοςήτωανδρίκαταλλαγήτω·καιάνδραγυναίκαμηαφιέναι. [Σε εκείνους οι οποίοι έχουν έρθει σε γάμο, δίνω την εντολή, όχι εγώ, αλλά ο Κυριος, η γυναίκα να μην χωριστεί από τον άνδρα της. Εάν όμως συμβεί και χωριστεί, ας μένει άγαμος ή ας συμφιλιωθεί με τον άνδρα της. Αλλά και ο άνδρας να μην αφήνει την γυναίκα του.] (ΠροςΚορινθίουςΑ' 7,10-11)
  • Οι άνθρωποι σήμερα χωρίζουν από φιληδονία και από τον εγωισμό τους. Από τίποτε άλλο! Όλους τους άλλους λόγους τους εμπνέονται εκ των υστέρων, για να δικαιολογηθούν. (ΆγιοςΠαϊσιος ο Αγιορείτης)
  • Σήμερα ο γάμος, όπως κατάντησε, έχει χάσει το νόημα του. Διαλύονται οικογένειες στα καλά καθούμενα. Ήρθε τις προάλλες στο Καλύβι κάποιος τελείως ζαλισμένος. Είχε δύο παιδιά από μία φιλενάδα. Παντρεύτηκε μια άλλη, έκανε ένα παιδί και την χώρισε. Μετά ξαναπαντρεύτηκε κάποια άλλη, η οποία ήταν χωρισμένη και είχε δύο παιδιά από τον πρώτο γάμο της και ένα παιδί από έναν φίλο. Έκανε και μ' αυτήν άλλα δύο. «Για βαστά, του λέω, από πόσες μανάδες είναι αυτά τα παιδιά και από πόσους πατεράδες;» Έτσι καταστρέφονται τα ταλαίπωρα τα παιδιά. Όσα είναι ευαίσθητα και δεν μπορούν να ξεπεράσουν την στενοχώρια, απελπίζονται και μερικά αυτοκτονούν. Αλλά πίνουν, για να ξεχνούν, άλλα μπλέκονται με τα ναρκωτικά... (Άγιος Παϊσιος ο Αγιορείτης)
  • Όπως ακριβώς είναι βδελυρό και απαίσιο πράγμα να κόβει κανείς τη σάρκα του, έτσι είναι παράνομο και το να χωρίσει κανείς την γυναίκα του. Διότι με το μυστήριο του γάμου, οι δύο σάρκες, γίνονται πλέον μία... (Ιερός Χρυσόστομος)
  • Δεν πρέπει να χωρίζουν οι άντρες τις γυναίκες τους, και το αντίστροφο, παρά μόνο εάν συλληφθεί κάποιος σε πορνεία και εμποδίζεται στη θεοσέβεια. (Μέγας Βασίλειος)
  • Αν και το Ευαγγέλιο καταδικάζει εκείνον που διακόπτει τα δεσμά του γάμου για άλλη αιτία, πέρα από την αιτία της μοιχείας (Ματθ. 5,32), εντούτοις υπόσχεται εκατονταπλάσια αμοιβή σ'αυτόν που αποτινάζει το σαρκικό φορτιο, για την αγάπη του Χριστού και για τον πόθο της αγνότητας (π.χ να χωρίσει κάποιος, για να γίνει μοναχός). (Αββάς Θεωνάς)
  • Όταν έχουμε ένα διαζύγιο, άσχετα από τις αιτίες του διαζυγίου, έχουμε μια σαρωτική νίκη του σατανά. Λέει ο διάβολος: Βλέπεις Ναζωραίε, τους στεφάνωσες, όμως εγώ τους κέρδισα, εγώ τους χώρισα! Γιατί ο διάβολος μόνο χωρίζει και ο Χριστός μόνο ενώνει. Αυτό πρέπει να εγκολπωθεί καλά στο μυαλό κάθε ανθρώπου πριν παντρευτεί, ότι δεν πρέπει να χωρίσουν ποτέ! Γιατί δεν υπάρχει διαζύγιο επί της γης. Είναι μέγα το μυστήριο όταν 2 άνθρωποι παντρεύονται εν Χριστώ και μετά ο ένας χωρίζει τον άλλο, είναι σαν να βάζουν τον διάβολο στη μέση και απορώ και αντιδρώ, που Επίσκοποι υπογράφουν το διαζύγιο, είμαι κάθετος σε αυτό. Το Ευαγγέλιο λέει, ότι η μοναδική αιτία χωρισμού είναι η μοιχεία. Αυτό σημαίνει, ότι πρέπει το αντρόγυνο να χωρίσει; Όχι βέβαια! Δεν διατάζει ο Χριστός να χωρίσει ρητώς το αντρόγυνο, αλλά τους επιτρέπει να χωρίσουν, για να μην γίνει αργότερα κανένα άλλο μεγαλύτερο αμάρτημα π.χ. δολοφονία του συζύγου. Μακάριος όμως είναι ο σύζυγος, που για την αγάπη του Χριστού μας, υπομένει το σταυρό αυτόν και δεν ζητά να χωρίσει. Εκείνοι όμως, που δεν συγχωρούν τον σύζυγο τους, για κάτι που έχει κάνει και ζητούν χωρισμό, αύριο που θα πάνε στον εξομολόγο, πως θα ζητήσουν από το Θεό να τους συγχωρέσει τις αμαρτίες τους; (Γέροντας Εφραίμ Σκήτης Αγίου Ανδρέα)
  • Τα πραγματικά διαζύγια δίνονται στον άλλο κόσμο και όχι σε τούτο τον κόσμο, από τους δικηγόρους. Το να κολαστεί ο ένας από τους 2 συζύγους ή και οι 2, αυτό είναι το πραγματικό διαζύγιο, διότι τότε δεν επιτυγχάνεται ο σκοπός του γάμου, που είναι η σωτηρία και των 2 συζύγων. (Γέροντας Εφραίμ Σκήτης Αγίου Ανδρέα)
  • Όταν χωρίσει κάποιος, είναι προτιμότερο να μην ξαναπαντρευτεί. Ο δεύτερος γάμος είναι μεγάλη απόφαση. Ιδιαίτερα όταν υπάρχουν παιδιά από τον πρώτο γάμο. Αν χωρίσει κανείς μια φορά, ας μείνει μόνος με τον εαυτόν του για να συνέλθει, να ηρεμήσει, να ωριμάσει, να μετανοήσει και αν υπάρχουν παιδιά, να ασχοληθεί με τη σωστή ανατροφή τους, γιατί τα παιδιά, κουβαλούν πληγές από τον χωρισμό των γονιών τους. (Γέροντας Ιάκωβος Τσαλίκης)
  • Η οικογένεια είναι ιερή. Όποιος εγκαταλείπει την οικογένειά του, τον σύντροφο ή την σύντροφο, τα παιδιά του, τιμωρείται πολύ σκληρά από τον Θεό. Οι γονείς φταίνε που υποφέρουν τα παιδιά, γιατί δεν τα μαθαίνουν να ζουν Χριστιανικά και επειδή οι γονείς δεν ζουν όπως πρέπει, Χριστιανικά. (Γέροντας Αμβρόσιος Λάζαρης)
  • Οι κυριότεροι λόγοι που επιτρέπεται το διαζύγιο είναι: α)Η μοιχεία, δηλ. η παραβίαση της συζυγικής πίστεως εκ μέρους ενός εκ των συζύγων (Ματθ. 19,9) β) Όταν κινδυνεύει η ζωή του συζύγου, λόγω της επιθετικότητας του άλλου γ) Όταν η σύζυγος γίνεται ένοχος σκοπίμως εκτρώσεώς της και με αυτό το έργο της, παρεμποδίζει τον σκοπό του γάμου δ)Όταν έχουμε την πτώση ενός από τους συζύγους, από την αληθινή πίστη π.χ. απιστία, αιρέσεις (Α' Κορ. 7,15) ε)Όταν ένας από τους συζύγους γίνεται ανάδοχος στο βάπτισμα του δικού του παιδιού. Έτσι όμως γίνεται πνευματικός πατέρας του παιδιού του και δεν μπορεί πλέον να ζήσει συζυγικά με τον άλλο σύζυγο, διότι έχουν πνευματική συγγένεια στ)Όταν ο σύζυγος λαμβάνει το αξίωμα του Επισκόπου και ζ)Όταν ο ένας από τους συζύγους ή και οι δύο, προσχωρούν στον μοναχισμό. (Γέροντας Κλέοπας Ήλιε)
  • Λόγω του ότι η γυναίκα γίνεται οικονομικά εντελώς ανεξάρτητη, εργαζόμενη όπως εργάζεται κάθε άνδρας, πλήθυναν οι διαλύσεις των οικογενειών, δηλαδή τα διαζύγια. (Γέροντας Σωφρόνιος του Έσσεξ)
  • Τα περισσότερα διαζύγια οφείλονται στην υπερηφάνεια των δύο συζύγων. Δηλαδή κανένας από τους δύο δεν θέλει να κάνει λίγο πίσω. (παπα - Στέφανος ο Σέρβος)
  • Tι σημαίνει ένα διαζύγιο; Την ανικανότητά μας να αγαπήσουμε. Αυτό βασικά σημαίνει. Όλα τα υπόλοιπα είναι οι δικαιολογίες μας. Την αποτυχία να αγαπηθούμε. Τη λαθεμένη αντίληψη που είχαμε για τον γάμο. Ο γάμος δεν είναι βίος ανθόσπαρτος... (Μητροπολίτης Σιατίστης Παύλος)
  • Για 2 λόγους σήμερα οι γάμοι αποτυγχάνουν: α) διότι δεν είναι όλοι για γάμο και β) διότι δεν ρωτήθηκε ο Θεός, αν αυτός ή αυτή, που πάμε να παντρευτούμε, είναι ο κατάλληλος άνθρωπος για εμάς. Γιατί μόνο ο Θεός γνωρίζει, ποιός είναι ο Αδάμ και ποιά είναι η Έυα του καθένα. Και βλέπεις ζευγάρια που συμβίωναν 10 χρόνια μαζί, όταν παντρευτούν, να χωρίζουν σε 10 μέρες. Ασυμφωνία χαρακτήρα, αναφέρεται ως αιτία του διαζυγίου! Καλά στα χρόνια που ήταν μαζί, δεν την κατάλαβαν την ασυμφωνία και την κατάλαβαν σε 10 μέρες; Να όμως που στα 10 χρόνια συμβίωσης, τους τρύγαγε ο διάβολος και όταν στεφανώθηκαν με την ευλογία του Θεού, είχαμε ασυμφωνία χαρακτήρα. Γιατί; Γιατί δεν ρωτήθηκε ο Θεός από το ζευγάρι, για το αν ο ένας για τον άλλον, είναι ο Αδάμ και η Έυα αντίστοιχα. Έτσι εξηγούνται τα πολλά ναυάγια στον γάμο. (Παναγόπουλος)
  • Αν οι γάμοι αποτυγχάνουν, είναι διότι είναι ανθρώπινοι και όχι θεϊκοί. Γάμοι που γίνονται με την ευλογία του Χριστού, όχι εκ των υστέρων, αλλά εκ των προτέρων, ουδέποτε ναυάγησαν. (Παναγόπουλος)
  • Κάποτε έπρεπε να υπάρχει μια σοβαρή αιτία για να χωρίσει ένα αντρόγυνο. Σήμερα αναζητεί να βρει ένα πολύ σοβαρό λόγο για να μην χωρίσει.